Роль керівника закладу освіти в організації інклюзивного навчання
Інклюзивне
навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що
базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини,
ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзивне навчання
часто вважають альтернативою інтернатній системі, за якою діти з особливими
освітніми потребами навчаються в спеціальних закладах освіти та змушені
проживати в інтернатних відділеннях при них через їх територіальну
розгалуженість.
Жодна дитина не має
відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів
– це головне завдання інклюзії.
КОГО МИ ВВАЖАЄМО ОСОБАМИ З
ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Особа з особливими
освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової
підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
ІНКЛЮЗИВНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
Інклюзивне освітнє
середовище — сукупність умов, способів і засобів для спільного
навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб і
можливостей.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
·
Інклюзивне
навчання усуває бар’єри в системі освіти та системі підтримки дітей з
особливими освітніми потребами.
·
Вища залученість батьків до процесу навчання.
·
Діти з
особливими освітніми потребами отримують можливість соціалізації, розвитку
своїх інтересів і талантів і подальшої інтеграції в суспільство, вступу до
професійних і вищих закладів освіти.
·
Діти з особливими освітніми потребами мають змогу налагодити дружні
стосунки з однолітками в школі та поза її межами та моделюють належні способи
взаємодії з колективом.
·
В
інклюзивних класах створено атмосферу спокійного прийняття відмінностей інших
людей.
ОФІЦІЙНІ ЗАСАДИ ІНКЛЮЗИВНОЇ
ОСВІТИ В УКРАЇНІ
У грудні 2009 року Україна
ратифікувала основні міжнародні документи у сфері забезпечення прав дітей згідно
зі світовими стандартами освіти, соціального захисту та охорони здоров’я.
Передусім йдеться про статтю 24 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, в
якій визначено обов’язок держави щодо реалізації інклюзивної моделі освіти,
тобто створення такого предметно-просторового спеціального середовища, яке б
дало змогу всім дітям бути однаково рівними учасниками навчального процесу в
єдиному освітньому просторі відповідно до їхніх особливостей, потреб і
можливостей.
5 липня 2017 року Президент
України підписав ухвалений 23 травня цього ж року Закон «Про внесення
змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з
особливими освітніми потребами до освітніх послуг».
5 вересня 2017 року було прийнято
новий Закон України “Про освіту”. З того часу діти з особливими
освітніми потребами мають повне право здобувати освіту в усіх навчальних
закладах, зокрема й безоплатно в державних та комунальних, незалежно від
«встановлення інвалідності». Діти з особливими освітніми потребами мають право
на:
·
дистанційну
та індивідуальну форми навчання;
·
психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу;
·
інклюзивні
та спеціальні групи (класи) у загальноосвітніх навчальних закладах;
·
«підлаштовані» для їхніх потреби загальноосвітні школи і класи, тобто на
відповідні архітектурні перепланування;
·
корекційних
педагогів, тьюторів, психологів;
·
адаптовані навчальні плани та програми, методи та форми навчання, ресурси
спеціальної освіти, партнерство з громадою.
Інклюзивна освіта –
це система освітніх послуг, ґрунтована на принципі забезпечення основного права
дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання
дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна
освіта є підходом, що допомагає адаптувати освітню програму та освітнє
середовище до потреб учнів, які відрізняються навчальними можливостями. Інклюзивна
освіта позитивна лише для дітей з порушеннями психофізичного розвитку, а
й для їхніх ровесників з типовим розвитком.
Інклюзивне навчання –
система освітніх послуг, гарантованих державою, базується на принципах
недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та
включення до освітнього процесу всіх його учасників. Інклюзивне навчання
передбачає створення освітнього середовища, яке відповідало б потребам і
можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного
розвитку.
Інклюзивний заклад – це
заклад освіти, що реалізує інклюзивні підходи, надаючи всім учням змогу здобути
досвід, який сприяє подоланню упереджень і дискримінації, формуванню
позитивного ставлення до тих, хто відрізняється.
Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації
для суспільного навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти з урахуванням
їхніх потреб та можливостей.
Дитина з особливими освітніми потребами – це особа, яка потребує додаткової постійної чи
тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на
освіту.
Принципи інклюзивної освіти
Саламанська
декларація і Рамки дій щодо освіти осіб з особливими потребами пропагують
принцип включення шляхом визначення необхідності дій у напрямку створення «Шкіл
для всіх» - закладів, які об’єднують усіх, враховують відмінності, сприяють
процесу навчання та відповідають індивідуальним потребам. Відповідно
запровадження інклюзивної освіти має ґрунтуватися на таких принципах:
·
цінність
людини не залежить від її здібностей і досягнень;
·
кожна
людина є здатною відчувати і думати;
·
кожна
дитина має право на спілкування й на те, щоб її почули;
·
усі
люди потребують одне одного;
·
справжню
освіту можна здійснювати лише в контексті реальних стосунків;
·
усі
люди потребують підтримки і дружби ровесників;
·
для
усіх учнів досягнення прогресу можуть бути радше в тому, що вони можуть робити,
ніж у тому, що не можуть.
Немає коментарів:
Дописати коментар